Allt du behöver veta inför din nästa flytt
Börjar flytten närma sig, och du känner att det är tid för att förbereda sig lite inför vad som komma skall? Då är du en av få som inte börjar planera sin flytt två veckor innan flyttdagen, att göra på det här sättet skapar en stor stress kring flytten och kan tära på arbete, hälsa och relationer. Det är mycket mer produktivt och avslappnande att börja i god tid så att man slipper den typiska flyttstressen av att vänta för länge. Det är lätt att man glömmer saker när man är stressad och man får göra ad-hoc lösningar istället för att utföra uppgifter på ett hållbart sätt.
Hur man hittar bra professionell flytthjälp
När det kommer till professionell flytthjälp så finns det några punkter man bör vara noggrann med;
- Se till att din flyttfirma är registrerad för F-skatt i Sverige
- Välj en väletablerad flyttfirma som du får bra kontakt med
- Ta prisuppgift från flera flyttfirmor och jämför priser och villkor för att få bästa möjliga deal!
Nerpackning och tidsåtgång
En sak som många underskattar är nerpackningen av saker, det ser inte ut som man har alls lika mycket saker som man har och när man väl börjar packa ner märker man att man ofta har missbedömt tidsåtgången för det här arbetet, eftersom det är mycket sortering och utrensning som skall göras också. Därför är det bra att börja packa ner långt innan man behöver för att kunna göra en mer realistisk uppskattning av tidsåtgången.
Checklista
Att ha en checklista för alla handlingar som skall utföras är också ett bra sätt att hålla koll på progressionen man gör inom projektet och för att inte missa några delar eller missbedöma hur mycket arbete som är kvar. Att ha en checklista gör även att hjärnan kan slappna av och slippa tänka på flytten eftersom man vet att man har allt nedskrivet på ett papper. Det är ett effektivt sätt att arbeta eftersom man endast behöver planera arbetet en enda gång istället för att konstant planera och hålla projektet i huvudet.